عید قربان گرچه آیین خلیل آزر است ملت اسلام را امروز زیب و زیور است
حبّذا عیدى که سرخ از خون قربانى او گونه اسلام و روى ملت پیغمبر است
حبّذا روزى که ابراهیم را در کوى دوست ذبح اسماعیل از یک گوسفند آسانتر است
حاجیان از جان چنان بوسند آن سنگ سیاه خانه حق را که گویى خال روى دلبر است
سالى ار یک حج بود مر حاجیان را در حجاز در خراسان خلق را هر روزه حجّ اکبر است
خانه حق را اگر خواهى بپو راه حجاز ور بخواهى صاحب آن خانه در این کشور است
اندرین عیدى که ملت را همه فرّ و بها از نو آیین سنّت پاک خلیل آزر است
سعى تو مشکور باد و حجّ تو مبرور باد در حریمى کز شرافت کعبه را تاج سر است
عید قربان که پس از وقوف در عرفات(مرحله شناخت) و مشعر (محل آگاهی و شعور) و منا (سرزمین آرزوها، رسیدن به عشق) فرامى رسد، عید رهایى از تعلقات است. رهایى از هر آنچه غیرخدایى است. در این روز حجگزار، اسماعیل وجودش را، یعنى هر آنچه بدان دلبستگى دنیوى پیدا کرده قربانىمى کند تا سبکبال شود.
عید قُربان یا گوسپندکُشان(در عربی: عید الأضحی) یکی از روزهای فرخنده در گاهشماری اسلامی است.
روز دهم ماه قمری ذی الحجه، مصادف با عید قربان از گرامیترین عیدهای مسلمانان است که به یاد ابراهیم و فرزندش اسماعیل ، توسط بسیاری از مسلمانان جشن گرفته میشود.
عید قربان که از جمله تعطیلات رسمی مسلمانان است، از یک تا چهار روز جشن گرفته میشود و در طی آن مردم با پوشیدن بهترین پوشاک خود، پس از انجام عبادات، به دید و بازدید و جشن و سرور میپردازند.
البته برگزار کردن مراسم قربانی در این عید بر همه واجب نیست و تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است، اما بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند ،گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم میکنند.
حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج ، حیوانی را ذبح میکنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده بود - مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو -، حلال میگردد و با توجه به اینکه حج، یکی از عبادتهای بسیار مهم در اسلام است، توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی آور است، در نتیجه، روزی که پس از انجام وظایف سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش میآید را عید میدانند.
همچنین در روایتهای مکرری نقل شده که در روز عید قربان، قربانی کنید تا گرسنگان و بیچارگان نیز به خوراک برسند.
عید قربان ریشه در دوران قبل از تاریخ بشر دارد. انسان اولیه که از فهم طبیعت عاجز است، برای به دست اوردن ترحم خدایان دست به قربانی کردن حیوانات و انسانها میزند. این سنت در اسلام نیز پذیرفته شده است.
در روایات مختلف دینی آمده است که ابراهیم در سن بالا دارای فرزندی شد که او را اسماعیل نام نهاد و برایش بسیار عزیز و گرامی بود. اما مدتها بعد، هنگامی که اسماعیل به سنین نوجوانی رسیده بود، فرمان الهی چندین بار در خواب به ابراهیم نازل شد و بدون ذکر هیچ دلیلی به او دستور داده شد تا اسماعیل را قربانی کند.
او پس از کشمکشهای فراوان درونی، در نهایت با موافقت خالصانه فرزندش، به محل مورد نظر میروند و ابراهیم آماده سر بریدن فرزند محبوب خود میشود. اما به هنگام انجام قربانی اسماعیل خداوند که او را سربلند در امتحان مییابد، گوسفندی را برای انجام ذبح به نزد ابراهیم میفرستد.
این ایثار و عشق پیامبر به انجام فرمان خدا، فریضهای برای حجاج میگردد تا در این روز قربانی کنند و از این طریق برای یتیمان و تهیدستان خوراکی فراهم سازند. دراین روز همچنین مستحب است که نماز عید قربان برپا گردد. نماز عید قربان باید در فاصله زمانی طلوع آفتاب روز عید تا ظهر خوانده شود و شامل دو رکعت است.
2. اصحاب و یاران امام دهم (ع )
در میان اصحاب امام دهم ، برمی خوریم به چهره هایی چون " علی بن جعفرمیناوی " که متوکل او را به زندان انداخت و می خواست بکشد . دیگر ادیب معروف ، ابن سکیت که متوکل او را شهید کرد . و علت آن را چنین نوشته اند که دو فرزند متوکل خلیفه عباسی در نزد ابن سکیت درس می خواندند .
از شنیدن ورود امام (ع ) متوکل به خود لرزید و هراسی ناشناخته بر دلش چنگ زد . از این مطالب که از قول یحیی بن هرثمه مأمور جلب امام هادی (ع ) نقل شده است درجه عظمت و نفوذ معنوی امام در متوکل و مردان درباری به خوبی آشکار می گردد ، و نیز این مطالب دلیل است بر هراسی که دستگاه ستمگر بغداد و سامرا از موقعیت امام و موضع خاص او در بین هواخواهان و شیعیان آن حضرت داشته است .
زندگانی حضرت امام علی النقی الهادی (ع)
1.حضرت امام علی النقی الهادی (ع )
تولد امام دهم شیعیان حضرت امام علی النقی (ع ) را نیمه ذیحجه سال 212هجری قمری نوشته اند . پدر آن حضرت ، امام محمد تقی جوادالائمه (ع ) و مادرش سمانه از زنان درست کردار پاکدامنی بود که دست قدرت الهی او را برای تربیت مقام ولایت و امامت مأمور کرده بود ،
به رغم اینکه رژیم صهیونیستی ازدواج یا برقراری هرگونه ارتباط میان دختران خود و پسران فلسطینی را ممنوع کرده و به شدت با آن مقابله میکند، اما عاشق شدن این دختران اسرائیلی معادله را تغییر می دهد و گاهی موجب آن میشود که این جوانان فلسطینی اطلاعات مهمی را از این دختران بدست آورند.
“تایمز” در ادامه گزارش خود فاش کرد: یهودیان افراطی بیش از ده سال است که به دنبال پسران فلسطینی میگردند که با دختران اسرائیلی ارتباط عاطفی و عاشقانه برقرار کرده اند. این یهودیان افراطی با همکاری پلیس رژیم صهیونیستی سعی دارد مانع از هرگونه ارتباط میان دختران اسرائیلی با پسران فلسطینی شود.
این روزنامه انگلیسی در ادامه افزود: یهودیان افراطی می دانند که اینگونه ارتباط میتواند خطری برای آینده “اسرائیل” باشد به ویژه اینکه علاوه بر رد و بدل شدن اطلاعات محرمانه میان طرفین، این پسران فلسطینی میتوانند بر فرهنگ، عادات و تقالید این دختران اسرائیلی تأثیر بگذارند و در طولانی مدت “اسرائیل” را تحت تأثیر قرار دهند.
“تایمز” همچنین نوشت: یهودیان افراطی گروه های تشکیل داده اند که شامل ?? مرد میشود تا به مبارزه با پدیده “ارتباط دختران اسرائیلی با پسران فسلطینی” مقابله کنند. هزینه این گروه ها نیز توسط مؤسسات و یهودیان افراطی تأمین میشود. این گروه های افراطی معتقدند که این جوانان فلسطینی با احساسات این دختران بازی کرده و آنان را فریب میدهند تا بتوانند از آنان اطلاعات محرمانه ای بدست بیاورند.
این روزنامه انگلیسی همچنین در گزارش خود مینویسد: البته بسیاری از این دختران اسرائیلی که عاشق پسران فلسطینی شده اند مخالف این نظرات یهودیان افراطی هستند و خود همین افراطیون را مشکل اصلی میدانند و نه جوانان فلسطینی را.
یکی از این دختران اسرائیلی طی گفتگویی با “تایمز”میگوید: من یک دختر اسرائیلی هستم و عاشق یک جوان عرب فلسطینی شده ام. من در انتخاب کسی که دوستش دارم، آزاد هستم و کسی نمیتواند و نباید به من در این مسأله شخصی دستور بدهد. این مسأله به خود من مربوط میشود. مشکل در ما نیست، بلکه مشکل در این افراد افراطی است.