در سخنی از امام سجاد داریم که می فرمایند : ( اللَّهُمَّ اسْلُکْ بِیَ الطَّرِیقَةَ الْمُثْلَى ؛ خدایا مرا به راه درست ببر.)
هر مسلمان روزانه 17 بار چنین خواسته ای را ازخداوند دارد :" اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ ؛ خدایا ما را به راه راست هدایت کن ." 1
علاوه براین آیه در قرآن ، در چندین جای دیگر نیز قرآن کریم به عبارت صراط مستقیم اشاره دارد.2
راه راست ، چه راهی است و چگونه محقق می شود ؟!
از نظر قرآن ، راه مستقیم ، پرستش خدا و تمسک به خدای سبحان و در راه اهل نعمت قرار گرفتن است . مراد اهل نعمت ، در دیدگاه قرآن و سنت ، همان انبیاء و صدیقین و شهدا و صالحین و امامان معصوم (ع) هستند .3
راه هوسها ، راه طاغوتها ، راه مردم ، راه مستقیم نیست . راه مستقیم راه خداست ؛ « إِنَّ رَبِّی عَلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ »4 ، راه مستقیم راه پیغمبران است ؛ « إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلینَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ »5 ، راه مستقیم راه بندگی خداست ؛ « وَ أَنِ اعْبُدُونی هذا صِراطٌ مُسْتَقیمٌ »6، راه مستقیم راه توکل به خداست ؛ «وَ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ»7
اینکه انسان همیشه در راه مستقیم بماند خیلی مهم است . به علی ابن ابیطالب گفتند : شما چرا اینقدر «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ » میگویید؟ شما علی هستید و در راه مستقیم قرار دارید . فرمودند: الان راه من مستقیم است و من از دقیقه ی دیگرم خبر ندارم .
در حقیقت حضرت علی (ع) با این ذکر میفرماید : خدایا راه مستقیم را برای من تداوم ببخش .8
راه مستقیم راهی است که در آن افراط و تفریط نباشد . نه اینقدر خوبی مردم را بگوییم که مبالغه کنیم و نه اینقدر حسود و بد خواه باشیم که خوبیهای دیگران را فراموش کنیم .
ماهیت صراط مستقیم درقرآن
قرآن کریم به زیبایی و روشنی ، توسط آیه هایش ماهیت این صراط را برای ما روشن می کند .
ـ عبادت خدا
نص صریح و روشن در قرآن کریم دال بر آن است که ماهیت و نهاد صراط مستقیم عبادت وعبودیت خداست ، همانگونه که خداوند در قرآن علت خلقت خداوند آدمی را عبادت خود معرفی میکند و میفرماید: « و ما خلقت الجن و الانس الالیعبدون » 9
دو آیه ذیل این معنا را افاده میکند ؛ « و ان اعبدونی هذا صراط مستقیم »10 ،« ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مُستقیم »11 که عبادت خالق را ماهیت صراط مستقیم قلمداد میکند .
ـ تبعیت و پیروی کردن از خدا
« وانه لعلم للساعة فلا تمترن بها و اتبعون هذا صراط مستقیم »12 ؛ که راه مستقیم را در تبعیت از خود منحصر میکند .
انسان درعین این که مجهز به استعدادی فطری است ، نیازمند به راهنما و هادی نیز می باشد ، زیرا انسان با همه موجودات دیگر که استعدادی طبیعی برای کمالات خود دارند ، یک تفاوت اساسی دارد و آن این است که موجودات دیگر همه راهشان در طبیعت مشخص شده و هرکدام بیش از یک راه نمی توانند داشته باشند ولی انسان این گونه نیست ، انسان صدها راه در مقابل او نهاده شده که می تواند هر کدام آنها را انتخاب کند
ـ صراط الله
"وکذلک اوحینا الیک روحاً من امرنا... و انک لتهدی الی صراط مستقیم صراط الله الذی له ما فی السموات و ما فی الارض ، الا الی تصیر الامور " 13
صراط الهی که خدا برای هدایت بشر تعیین کرده است ، تعدد پذیرنیست ، لذا دستور به تبعیت از یک صراط آمده است و به پیروی از سبل و راههای متفرق انذاروهشدار داده شده است ،" وان هذا صراطی مستقیما فاتبعوه ولا تتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله ذلکم وصیّکم به لعلکم تتقون "14
ـ دین قیم و حنیف ، آئین ابراهیم (ع) ، یکتاپرستی
واژه مهم " نحیف " ، در لغت به معنای گرایش و جهتگیری به سمت خاص15، تسلیم راستین16 ، تغییر جهت از ضلالت به راه راست17 و در تفسیر مجمعالبیان به معنای استقامت بر طاعت و طریق حق آمده است. 18
" قل انّنی هدئنی ربی الی صراط مستقیم دینا قیّماً مله ابراهیم حنیفا و ما کان منْ المشرکین "19 ، دقت در این آیه نشان میدهد که صراط مستقیم همان دین استوار و آئین یکتاپرستی ابراهیم است و دین قیم و استوار دینی است که خود ایستاده است و دیگران را نیز به پا میدارد .
ـ اعتصام الله
" وکیف تکفرون و انتم تتلی علیکم... و من یعتصم بالله فقد هدی الی صراط مستقیم "20 ؛ در این آیه معنای روشن و عیمق اعتصام به خدا یا راهیابی به صراط مستقیم نشان میدهد که این دو واژه رابطه معنایی بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند .
نگاهی به معنای صراط مستقیم در قرآن کریم
نشانههای این راه درست و مستقیم چیست ؟
1- هدف دار
کار و راه درست آن است که دارای هدف ، آن هم ، هدف عالیه باشد .
2- هدف نزدیک باشد
افراد زیادی درباره زندگی و ازدواج و تحصیل در عالم خیال هستند . روایات زیادی داریم که آرزوهای طولانی شما را از خیلی چیزها محروم میکند .
3- قابل توسعه و سبقت و رشد باشد
بعضی از هدفها مثل کوچه بن بست قابل توسعه و رشد نیست .هدفی درست و خوب است که هم امروز و هم فردا مفید باشد .
4- همراهان خوبی داشته باشد
معصوم می فرماید: اگرکسی مرد و او را نمیشناسید ، ببینید چه کسانی او را تشییع میکنند .
قرآن میفرماید : " وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً ." 21
5- روشن باشد
انسان درعین این که مجهز به استعدادی فطری است ، نیازمند به راهنما و هادی نیز می باشد ، زیرا انسان با همه موجودات دیگر که استعدادی طبیعی برای کمالات خود دارند ، یک تفاوت اساسی دارد و آن این است که موجودات دیگر همه راهشان در طبیعت مشخص شده و هرکدام بیش از یک راه نمی توانند داشته باشند ولی انسان این گونه نیست ، انسان صدها راه در مقابل او نهاده شده که می تواند هر کدام آنها را انتخاب کند .
در سوره والیل می فرماید : " ان سعیکم لشتی ؛ شما بنی آدم کوشش هایتان ، مختلف و متفرق است ."22
انسان چگونه می تواند درراه راست و مستقیم قرار گیرد ؟!
در این باره توضیح آیت الله جوادی آملی تقدیم می گردد :
" انسان موجودی بی حرکت نیست ، بلکه سالک و رونده است و مقصود این حرکت و سلوک نیز « لقاءالله » است . قرآن کریم خطاب به همه انسان ها می فرماید :« یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه »23 . همه افراد بشر، مؤمن و کافر، « مسافر الی الله » هستند و همگی آنان به ملاقات پروردگارشان خواهند رسید ; با این تفاوت که مؤمنان ، جمال و مهر حق را ملاقات می کنند و کافران جلال و قهر او را . یکی خدا را به وصف « ارحم الراحمین » ملاقات می کند و دیگری او را به وصف « اشدالمعاقبین » می یابد .
در بین همه راه هایی که انسان می تواند طی کند و به خداوند برسد ، تنها یک راه « صراط مستقیم » و راه هدایت است و دیگر راه ها منحرف هستند . اگر کسی در راه درست و در صراط مستقیم حرکت کند ، در پایان راه به خدای « ارحم الراحمین » واگر از بیراهه برود ، باز هم به همان خدا می رسد ; ولی با وصف « اشد المعاقبین » .
صراط مستقیم و نیز راه های انحرافی را کتب آسمانی و خصوصا قرآن کریم معرفی کرده اند: « انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا »24 این انسان است که باید خودش راه مستقیم را انتخاب کند ، یا از طریق نهر بزرگ صراط مستقیم به عمق دریا برسد و یا از طریق جویبارهای پیچ در پیچ برود و در کناره های دریا بماند ."
فراوری، زهرا اجلال
1- حمد / 6
2- 52 شوری / 51 آل عمران / 126 انعام / 153 انعام /61 یس
3- فاتحه / 6و7; آل عمران / 51و101; نساء / 69
4- هود / 56
5- یس / 3- 4
6- یس / 61
7- آل عمران / 101
8- نهج البلاغه / ح 25
9-ذاریات / 56
10- یس / 61
11- آل عمران / 51
12- زخرف / 61
13- شوری / 52 - 53
14- انعام / 153
15- مفردات راغب
16- همان
17- همان
18- مجمع البیان / ذیل آیه ی 161 انعام
19- انعام / 161
20- آل عمران / 101
21- نساء / 69
22- لیل / 4
23- انشقاق / 6
24- انسان / 3