بلبلنامه. مثنوی عرفانی منسوب به شیح فریدالدین ابوحامد محمدبن ابوبکر عطار نیشابوری (512 یا 513 یا 527-627) شاعر و عارف معروف ششم هجری. بلبل نامه که در صحت انتساب آن به عطار تردیدهایی وجود دارد، مثنوی عرفانی کوتاهی است که آن را "گل و بلبل" نیز خواندهاند. این مثنوی در حدود 630 بیت دارد. خلاصه داستان آن چنین است: بلبل عاشق گل میشود و نالههای عاشقانه او پرندگان دیگر را آزار میدهد. پرندگان شکایت نزد سلیمان پیامبر میبرند. مجلسی حضور وی تشکیل میشود و او باز را نزد بلبل میفرستد. بلبل نزد پیامبر حاضر میشود و محاکمه صورت میگیرد. بلبل با سرسختی از خود دفاع و شاکیان را مغلوب میکند و عاقبت با نصایح هدهد آرام میگیرد.
به نظر میرسد که سراینده سوز دل خود را از زبان بلبل بیان کرده و بلبل تمثیلی از خود اوست که در مشغله دنیای مادی از هم جنسان خود احساس رمیدگی میکند. بلبل، نخست از سیمرغ پادشاه پرندگان شکوه دارد. سپس از شاهین و پس از آن از طوطی که شاید تمثیلی از شاعران مدیحهسرا باشد. و از طاووس نماینده محبوب شاه، و سرانجام از لاشخور که نماد کهنهپرستی است. در آخرین بخش مجلس، هدهد، مظهر شیخ عارف و مقدس ظاهر میشود. سراینده در پایان به نصیحت فرزند خود ضیاء الدین یوسف میپردازد که در آن زمان چهار ساله بوده است. این قسمت از نسخههای چاپی حذف شده و از این رو شمار ابیات بلبل نامه در دستنویسها بالغ بر 700 بیت است.
نسخه چاپ شده بلبل نامه با این ابیات شروع میشود: به توفیق خدای صانع پاک که دانش مینهد در مرکز خاک
ز بلبلنامه بیتی چند گویم چو آب معرفت آمد به جویم
و با این بیت ها پایان میگیرد: تو آن پروردگار کردگاری که بی جبر و قلم صورتنگاری
ببخشی جرم «عطار» ای خداود نداری جان او در غفلت و بند
و در برخی دیگر از نسخههای خطی چنین آغاز میگردد: قلم بردار و راز دل عیان کن سرآغازش به نام غیب دان کن
این منظومه شهرت فراوان یافته است. از بلبل نامه نسخههای خطی متعددی در کتابخانههای ایران، ترکیه، هند، پاکستان، کتابخانه عارف حکمت مدینه و کتابخانه موزه شرق آکادمی علوم روسیه محفوظ است. از این منظومه با همه اعتبار و شهرت، تاکنون چاپ انتقادی منتشر نشده است. و فقط به صورت بازاری چند بار در هند و ایران به طبع رسیده است. از جمله در کانپور هند همراه مثنویات دیگر عطار همچنین به خط "جواد شریفی" همراه منظومههای "نزهة الاحباب" و مفتاح الفتوح منسوب به عطار در تهران (1312ش) نسخههای چاپی آن همانند نسخ خطی نایاب است.